Facebook Pixel

Sådan får du bedre tekster på din webshop

Udover at dine webtekster bør være søgemaskineoptimeret (SEO-tekster), er der også andre ting, du kan gøre for at skabe gode tekster til din webshop. Hvis ikke du betaler en tekstforfatter for at skrive tekster til din webshop, kan du benytte dig af de her 5 tips for at sikre dig bedre tekster til din webshop.

 

  1. Skriv tekster til din målgruppe

Det er helt essentielt, at du ved, hvem du skriver til, og at sproget egner sig godt til at fange modtagerens interesse. Hvis du sælger børnetøj og henvender dig til shoppeglade kvinder i en børnefamilie, kan du i tankerne ”udvælge” en børnefamilie i din omgangskreds, som du altid skriver til. Det gør det nemmere at huske på, hvem du egentlig skriver til. Mange ved, at det er vigtigt at skrive til målgruppen, men i praksis er det langt sværere at få brugt de ord og vendinger, som målgruppen ville benytte. Det tæller meget for den nybagte mor, at du kan beskrive babytøjet på din webshop som lavet af det mest bløde og lækre materiale. Så er det måske mindre vigtigt at formidle, hvor meget du brænder for din webshop, og at du med din designbaggrund drømmer om selv at designe babytøj en dag. Et eksempel, der er sat på spidsen, men at skrive gode, sælgende tekster til din webshop er ikke en nem skrivedisciplin.

  1. Pas på med modeudtryk og lange salgstaler

I vores medieverden bliver vi alle sammen påvirkede af, hvad der lige er oppe i tiden. Indholdsmæssigt er det godt, at din webshop har produkter, der rammer ind i tiden, så du oplever god efterspørgsel. Sproget behøver dog ikke at være fyldt med modeudtryk. Sproget skal være elegant, så sproget også fungerer efter et par år. Modtageren skal heller ikke synes, at du er hverken ”for meget” eller sætter dit lys under en skæppe. Du vil altid være tilstede i teksten, selvom du mener, at du ”bare” sælger produkter. Modtageren køber fra din webshop, fordi de stoler på, at produkterne lever op til deres forventninger – og at DU som virksomhed er værd at stole på.

I din iver efter at sælge produkter, kan du komme til at skrive lange salgstaler. Modtageren er ikke ude efter mange informationer – bare de rette! Sælgende produkttekster er ikke altid ensbetydende med en masse flotte tillægsord. Sælgende produkttekster skal i stedet være præcise, så teksterne nøjagtigt beskriver, hvordan modtageren får løst sit problem/får sin forventning opfyldt ved hjælpe af dette produkt. Modtageren får en generel tillid til din webshop, hvis du forstår dig på formidlingens kunst – og selvfølgelig har et godt produkt og i det hele taget lever op til handelsbetingelserne.

  1. Husk at pakke teksterne flot ind!

Du skal ikke undervurdere, hvor meget det grafiske design betyder for din webshop. Gode tekster understøttes bedst af et professionelt design. Gør webshoppen så lækker som muligt med flotte produktfotos og stemningsbilleder. Brugeren skal føle en tillid til dig som afsender, og jo mere webshoppen er sat professionelt op, jo større tillid til, at det er et professionelt foretagende.

  1. Vær ydmyg og taknemmelig for modtagerens tid

Selvom du har en lækker webshop, er du stadig i hård konkurrence med andre webshops – og måske endda fysiske butikker. Derfor skal du altid være bevidst om ikke at spilde modtagerens tid. Derfor skal informationerne selvfølgelig være lettilgængelige og forståelige. Dine tekster på webshoppen skal afspejle, at du godt ved, at modtageren ikke lige har 5 minutter – men måske kun 3! Du skal også huske den gode service, selvom du ikke står overfor kunden. Lad venlighed gennemsyre dine tekster, så kunden føler sig forsikret om, at du sætter pris på deres besøg.

  1. Husk også alle de ”kedelige” informationer

Ingen god webshop uden alle de ”kedelige” informationer, som bare SKAL med. Handelsbetingelser, detaljerede produktbeskrivelser og gode kontaktinformationer skal være synlige, så modtageren ikke smutter væk igen. Hvis det er svært for modtageren at finde helt basale oplysninger, er modtageren hurtigt videre. Har du for meget fokus på den flotte indpakning, kan du overse formidlingen af vigtige informationer. Sørg altid for at guide modtageren fra A-Z. Eventuelt kan du benytte videoer til at formidle vigtige informationer på hjemmesiden. Føler du dig ikke selv som en haj til at formulere dig, kan du hyre en tekstforfatter til at skrive teksten til videoen. Vær dog opmærksom på, at det ikke er alle der vil se en video, men foretrækker informationerne på skrift. Hvis du er i tvivl, kan en professionel tekstforfatter rådgive dig om, hvordan du bedst formidler informationerne.

 

Vi håber, at denne miniguide gav dig lidt inspiration til at skabe en fantastisk webshop. Vi kommer løbende med flere tips til at få udviklet en god webshop. Følg med på vores Facebook side for updates.